måndag 17 november 2014

Och dagarna bara försvinner......

Fast dagar och dagar, det är dålig med dagsljus, det är skymning nästan hela dan nu för tiden tycker jag. Jag gillar ju egentligen hösten, men ska det vara så här grått och disigt och mörkt hela dagarna, då är det inte kul.

Och en av nackdelarna med att inte jobba längre är att man inte måste vara pigg och alert och energisk på dagarna. Man kan gå omkring i halvdvala och bara göra det allra viktigaste. Fast sån är man ju förstås bara så länge det inte händer nåt kul, men det är inte så mycket kul på gång just nu tycker jag.

Fast en kul grej är det på gång.... jag försöker få till en K9 NoseWork-kurs här i stan...  det vore kul det. 

En kanoninstruktör är redan vidtalad och lokal ordnad, det som är kvar att bestämma är datum och så få klart med finansieringen, och det senare är ju det stora frågetecknet.  Vi hoppas att det löser sig, det får ju inte kosta alltför mycket, då blir det svårt att få ihop tillräckligt många deltagare.

Men jag är jättesugen på en sån kurs. Att Salza har förutsättningarna vet jag ju redan, hon är ju suverän på att leta små pads med kaffedoft på   men den här grejen tänkte jag skulle passa unge herr Jippie bra. Att få jobba med nosen under kontrollerade former, att vara noggrann och vara tvungen att fokusera ordentligt... det tror jag vore kanonbra för honom. Att flänga runt ute i skogen i full fart och leta saker, det kan han redan, nu är jag ute efter den där koncentrationen och fokuseringen... för en bra näsa har han ju, det vet jag ju redan.  Jag hoppas det går i lås, det vore som sagt kanonroligt.

Fast visst kan jag lära honom leta små doftgrejer själv, jag har ju lärt mig via Salza en gång i tiden så det skulle nog gå bra. Men... jag är ju lite av en tävlingsmänniska och i K9 NoseWork kan man tävla... så småningom. Det är förstås inte huvudsyftet med en kurs, huvudsyftet är att hitta en ny kul grej att jobba med, men att man kanske kan tävla i det så småningom gör det bara ännu roligare.

Sporten är ju bara i sin linda här i Sverige ännu, men den kommer säkert mer och mer, och det vore bra att lära sig rätt från början, om det nu visar sig att Jippie blir duktig, och om det är så roligt som jag tror att det är. Att göra om, och då rätta till fel som redan är befästa är aldrig lätt....

Jaja, vi får se var vi hamnar när allt är klart.....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar