torsdag 6 november 2014

Vad tycker ni om Cesar Millan och hans metoder....???

Ungefär den rubriken hade ett inlägg på FB, och jag upphör aldrig att förvånas över att folk i all oändlighet orkar idissla olika "metoder" inom hunderiet.

Nu är ju just CM ett tacksamt objekt eftersom han inte finns här i Sverige och inte lägger sig i debatten, men det finns ju hundtränare inom landets gränser som också är aktuella då och då i olika debatter, fast då oftast i lite snällare ordvändningar än det som drabbar CM.

Men att diskutera olika metoder att träna hund är som att diskutera politik. Var och en har sin åsikt klar sedan tidigare, och det ska oerhört mycket till för att någon ska ändra sig pga vad någon annan säger.

Och det finns ju ingen metod som är enbart rätt eller fel. CM gör mycket som är rätt tycker jag, men han gör vissa saker som jag inte köper och som jag inte gillar, men det betyder inte att allt han gör är fel.

Det finns andra "hundtränare", här i landet, som jag tycker precis likadant om. Han/hon gör mycket som är rätt, men jag köper inte allting han/hon säger.

Och jag har sett andra "hundtränare" på TV som jag också tycker så om... dom gör en del rätt, en del fel.

Undrar om det är den svenska avundsjukan som talar när det gäller just CM? En framgångsrik människa som slår mynt av sitt hundkunnande och blir i stort sett världsberömd och får möjlighet att förverkliga det som för många av oss är en dröm. Ett enormt hundcenter och heltidsjobb med hundar, dessutom åker han världen runt och jobbar med hundägare och deras hundar.

Man låser sig vid att han "sparkar" på hundar, och att han använder stackel...  och jag gillar inte heller just den biten ..... MEN.....

Jag gillar hans lugn och hans förmåga att påverka hundarnas sinnesstämning utan att ens ta i hunden, att enbart med sin egen sinnesstämning och sitt kroppsspråk få en orolig uppstressad hund att lugna ner sig och bete sig mer "normalt".

Just det kan nog fler än jag vara avundsjuka på tror jag....  den kunskapen skulle många, många behöva.

Hmmmm...  nu gav jag mig ju i alla fall in i den där meningslösa debatten... men strunt samma. Låt mig bara konstatera att man kanske inte alltid ska se så enögt på allting, utan istället försöka ta till sig det som är bra och sedan strunta i det man inte tycker är lika bra.

Det var det om det det....   har nog inget mer att babbla om idag tror jag.


1 kommentar:

  1. Brukar rekommendera folk att "plocka russinen ur kakan" när det gäller olika träningsmetoder. Att inte låsa sig vid en metod.

    SvaraRadera