torsdag 12 februari 2015

Snömos i huvudet...

Lilla Salza som alltid varit van att träna länge och svårt har nästan mött sin överman nu... i form av 4 st olikfärgade Paw pods. Jag säger "nästan" för hon lär säkert klara av det så småningom, och snömoset får nog till stor del skyllas på den icke-existerande träningen nu för tiden. Hon har ju tidigare många gånger visat att hon kan fokusera på något under ganska så lång tid.

Hon ska ju lära sig att skilja på de olika färgerna, röd, gul, blå och grön. Jag har börjat med den röda och den gula, vilket ju är 50% chans att lyckas. Och egentligen vet jag inte om det är så bra att det är så. Hon är snabbtänkt lilla Salzan och hon "kan själv" väldigt fort...  och det innebär ju att  hon antagligen chansar friskt och sannolikheten för att det då ska bli rätt är ju stor med bara två pods.

Fast å andra sidan...  den röda och den blåa och den gröna... det är mörka färger allihop. Kan vara svårt att skilja på dom kanske, jag vet faktiskt inte hur hundars färgseende är beskaffat.

Däremot har jag ju läst boken "Hunden som skäms" och lärt mig att ett enda snabbt ögonkast är till STOR hjälp i såna där valsituationer så jag är väldigt noga med att bara titta rakt på Salza och inte på någon av podsen när hon ska välja.

Jag testade några gånger att titta på den hon skulle markera och då blev det rätt varenda gång, vilket det inte blir annars. Så det ska jag försöka låta bli att göra.

Har också testat att byta plats på dom under träningspasset.... bara för att hon inte ska sammanknippa färgen med platsen, och det verkar hon inte göra. Fast vem vet hur hon tänker där....  hon ser ju när jag flyttar på dom.

Nu är vi ju precis i inledningsfasen av det här spektaklet och då behöver hon kanske ha det lite "lätt" så att hon kan få lyckas då och då. Men jag är ju av den uppfattningen att man ganska så snart ska stegra svårighetsgraden, oavsett vad man tränar, så så snart jag tycker att hon börjat "få till det" med den röda och den gula så ska jag nog klura ut nåt som gör det hela lite klurigare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar