onsdag 15 april 2015

Klantade mig rejält idag...

Laddade med grejor för att träna lite sökarbete på hundarnas morgonrunda. Tyckte att jag tänkte till riktigt bra då jag preparerade en möbeltass med en droppe doftämne och sedan la möbeltassen i en helt ren snusdosa. Gjorde i ordning fyra såna snusdosor, stoppade ner dom i en påse och stoppade min smeller i jackfickan. För er som inte vet... min smeller är en snusdosa med en bomullspad där jag droppat en droppe doftämne. Den får hunden lukta på innan söket börjar som en påminnelse om vad det är vi söker. 

Och så in i bilen med all doggsen och så åkte vi iväg. Först gick vi en runda så att alla hundarna var ordentligt rastade, sedan fick dom sitta i bilen medan jag fixade till där Jippie skulle söka. 

Jag hade stannat vid en lekplats där det finns en lekställning med massor av olika roliga redskap, bl.a. ett par däck som hänger i kedjor som barnen kan klättra på. Inuti ett av de där däcken tänkte jag fästa en möbeltass. 

Och jag var så noga så... gick lite kors och tvärs bland alla grejorna så att min vittring inte skulle leda direkt till doften, och sedan plockade jag fram snusdosan med den preparerade möbeltassen för att fästa den på däcket.

Asch då...  gummihandskarna som jag haft när jag gjorde i ordning grejorna, dom hade jag ju glömt hemma förstås. Men skit samma...  möbeltassen sitter ju på en liten pappersbit så jag tog försiktigt i ena lilla hörnet av det där papperet och lossade möbeltassen, och tog då så lite jag kunde i möbeltassen när jag fäste den på insidan av däcket. 

Och Jippie letade, lite ostrukturerat men han fick göra det som ett frisök och det blåste ganska så mycket så jag lät honom fixa det där själv på sitt eget lilla vis. Och han hittade doften... 



Jag hade ju fler möbeltassar färdigpreparerade så jag tog bort den där inne i däcket (obs! första klanteriet) och slängde den i en soptunna som stod i närheten. 

Lade sedan Jippie plats utom synhåll och gick till en gungställning och tänkte gömma en möbeltass under den lilla gungan som hängde där. 



Tog fram en ny möbeltass, försökte undvika att ta alltför mycket i den, fäste den under den vanliga gungan och bara för att Jippie skulle inse att han skulle söka vid gungställningen så tog jag i grejorna lite här och där, lite typ avvallning... . (Jodå, det är sant... så klantig kan man bli!) 

Ropade på Jippie, lät honom nosa på min smeller och visade med handen mot gungställningen, och han är ju inte svårbedd, så han rusade dit...



Och först då inser jag vad jag gjort. För han gör så rätt så....  markerar där han hittar doften.  För hans superklantiga matte hade ju tagit i själv gungställningen, i däcket som hänger där,  ja i allting som gick att nå... och det hade hon gjort med sin doft-nersmittade hand som nyss tagit i en doftande möbeltass. Den nu aktuella möbeltassen sitter under den vanliga gungan... som hon också tagit i. 


Alltså....  jag tog bort den förra möbeltassen med handen, höll den i handen, gick till soptunnan en bit bort och slängde den där. Sedan använder jag samma hand för att "valla av" gungställningen. Tar i själva ställningen med samma hand, tar i gungorna med samma hand...  inte undra på att hunden blir konfys och markerar lite förvirrat överallt. Doften finns ju överallt...  och dessutom blåser det ganska så mycket. 

När jag sedan frågar honom var den är, då markerar han faktiskt där möbeltassen sitter, och det är ju i sig suveränt gjort med tanke på hur jag klantat till det.  

Bara för att avsluta något så när riktigt så gör vi ytterligare ett sök på en liten byggnad som finns på platsen. Där försöker jag hålla fingrarna i styr och smyger bara dit en möbeltass vid insidan av dörröppningen, utan att röra något annat, och den tar han helt klockrent utan nån som helst tvekan. Jisses...  tänk om han slapp vara belastad av sin klantiga matte...  


Sen åkte vi vidare en bit så att alla doggsen skulle få rasa av sig lite igen, och där fann vi en trappa. Bra att träna på att gå i såna där konstigheter tänkte jag och bad hundarna gå upp...

Jippie var först, men inte i så många sekunder...


Salza trängde sig upp också...  men riktigt trångt blev det när stora Ibsen också kom.
Jodå...  det finns två spaniels uppe på den där lilla plattformen när Ibsen tränger sig upp. 


Jippie löste det genom att sekunden efter det att jag tagit bilden hoppa ner bakvägen...

Och när vi ändå var där så var jag ju tvungen att göra ett sök till med Jippie. Det står en gammal traktor på det där stället, och jag satte hundarna i bilen och gick till traktorn och fäste en möbeltass på den.... utan att röra vid traktorn. 

Sedan tog jag dit Jippie och han fick söka på egen hand igen. Mitt uppe i alltihop kom det en annan hund springande nästan fram till oss och Jippie är ju som han är så han rusade stormskällande iväg mot den andra hunden. Jag hojtade till, Jippie tvärstannade, vände och kom tillbaka och fortsatte sitt sök...  och fann möbeltassen ganska så snabbt. 

Vad Jippie lärde sig av dagens övningar vete sjuttan, men förhoppningsvis lärde hans matte sig något i alla fall. Men jag kan i alla fall konstatera att Jippie har fullt klart för sig vad han ska göra, och vilken doft det är han letar efter. 

Sen saknas det ju massor när det gäller att söka systematiskt och lugnt och sansat, men oavsett allting sånt så är kanske huvudsaken att han verkligen vet vad som förväntas av honom, och det gör han. 

Efter allt detta åkte vi till stora köpcentrat där jag skulle handla lite mat. Men först tog jag ut Jippie för att träna lite fokus och kontakt på stora parkeringen. Och hade sån tur att hunddagiset som finns där hade rastningstid för sina hundar just då. Det passerade många hundar alldeles intill utan att Jippie brydde sig. Men i och för sig är inte hundar det stora gisslet för Jippies fokus. 

Han var mycket mer intresserad av en stor kranbil som stod på parkeringen och där man hissade upp en korg med hantverkare som bankade och borrade och ägnade sig åt allehanda spännande saker. Men det var ju störningar vi var ute efter så det var ju bara bra.... 

Sen var det min tur att handla, och sen åkte vi äntligen hem....  fast jag är övertygad om att den som då var minst trött av oss fyra, det var Jippie. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar