fredag 1 maj 2015

Det är fascinerande...

På nåt vis så är det som att Internet, och framför allt FB släpper lös alla spärrar hos folk. Spärrar som reglerar hur man bemöter sina medmänniskor alltså...

Alla har vi väl läst mängders mängder av påhopp på helt okända människor, bara för att dom har dristat sig till att skriva något som inte faller alla på läppen.

Jisses....  man har faktiskt inte rätt att ösa galla och otidigheter över helt okända människor bara för att man själv har andra åsikter än vad dom har.

Nu är det ju mest inlägg om hundar jag läser, men det här finns naturligtvis även i andra grupper också, t.ex. i grupper som handlar om kosthållning.

Eller också är det så att det verkligen finns så många ohyfsade och oförskämda människor runt om i landet, det är kanske bara så att man har varit förskonad från att träffa dom IRL. Fast några har jag ju träffat på förstås, det vore ju en lögn att påstå nåt annat, men än så länge är dom tack och lov i minoritet.


Fast hundfolk slår säkert alla rekord när det gäller pekpinnar och "jag vet bäst". Tänk om man, varje gång man reagerar på något, skulle gå fram till vederbörande och i elaka och oförskämda ordalag tala om vad man tycker om det dom nyss gjort. Då skulle det ibland bli fullt upp... 

Herregud, det är bara att ställa sig på parkeringen på en brukshundsklubb när det är tävling, eller vid nåt annat hundsammanhang som samlar många hundekipage, och titta sig omkring. Nog ser man massor av saker man inte själv anammar, men inte springer man väl omkring och visar pekpinnen och håller föreläsningar för var och en... eller?

Men det finns pekpinnar överallt, och folk som lägger sig i sånt som inte angår dom.

Det finns till exempel en karl vars fru tydligen handlar på Willys här i stora köpcentrat. Han själv står alltid ute på parkeringen med deras hund, en lagotto. Om solen skiner, oavsett om det är varmt eller ej ute, så vandrar han runt bland bilarna på parkeringen med sin hund och kikar efter bilar där det sitter hundar. Och när han hittar en sån bil går han in till förbutiken och ber dom ropa ut i högtalarna att i bilen med det och det regnumret sitter det en hund som far illa i värmen och omedelbart måste ses till.

Jag har aldrig drabbats av honom eftersom jag sällan har hundarna med mig dit om solen skiner, men jag har många gånger hört uppropen. Och ibland har jag tagit mig tid att kolla vad det är han larmar om....  och det är helt åt skogen.

Det kan vara bilar som står i skuggan med fönstren nervevade och hundar som ligger lugnt och sover. Eller bilar där luckan står öppen och hunden lugnt sitter och kikar ut. Bara han ser en hund i en bil så är det tydligen fara på taket enligt honom....  men....

Att han själv drar omkring i gassande sol på brännande helt asfalt med sin egen hund, utan en chans för den att få skugga nånstans, det bryr han sig inte om...  jag har flera gånger sett hans hund flåsa bra mycket mer än de hundar han tycker så synd om i bilarna.

Men han är säkert väldigt nöjd med sig själv och tycker nog att han är en riktig hjälte. Jag för min del väntar med spänning på den dagen han ger sig på mig och min bil och mina hundar... det kan bli uppfriskande..  


P.S. I vanliga fall sitter det bara två hundar bak i bilen, Ibsen "bor" i baksätet, men just när denna bilden togs var baksätet upptaget av fyra däck. Bara som info om nån kanske skulle vilja komma med pekpinnen och påtala att det är för trångt för hundarna...   





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar