torsdag 7 maj 2015

Jippies premiärtävling

Japp.... i går hände det  I fredags upptäckte jag att Hudiksvall fortfarande hade sin tävling öppen för anmälan, så jag anmälde, och igår var det dags. Snabba ryck ibland...  

Och det var mååånga år sedan jag var nervös inför en tävling, men igår var jag det. Vet ju vad lilla Jippie kan när vi tränar, men tävling är nåt helt annat det. Men nån gång måste ju vara den första och nu kändes det som att det var dags.

Jippie trodde han kommit till paradiset när vi kom fram. Miljoners miljoner dofter överallt och han undersökte nästan varenda en.

Lång väntan var det, men så småningom var det dags för vår klass. 6 startande, och vi hade startnummer 2.


Platsliggning, betyg 10
Hunden bredvid sätter sig upp, och lägger sig efter en stund ner igen. Jippie kikar lite på den när den sätter sig, men ligger stilla.

Tandvisning, betyg 10.
Jippie sitter som ett litet ljus, alldeles stilla. Hunden innan var lite stökig så domarens kommentar till skrivaren när hon var klar med Jippie var: "Så här ska det se ut!"

Linförighet, betyg 8.
Ok, sa Jippie när vi gick ut på planen, jag hänger med!
Vi ställde upp på anvisad plats, tävlingsledaren frågar om vi är redo... och då upptäcker Jippie att det står nån där mitt på gräsmattan... som pratar med oss...  och han stirrar intensivt.
Jippie!! säger jag...
Ja, säger han och slänger en blick på mig innan han återtar stirrandet på tävlingsledaren.... ser du inte att det står nån där... som pratar med oss!!!
Vi kom i väg i alla fall, men första sträckan och första vänstersvängen hade han fortfarande fokus på tävlingsledaren... sent sättande... och sedan ett snett sättande.
Ungefär lagom tills programmet var slut hade han slutat vara fixerad vid tävlingsledaren...
Man kanske ska träna på att bli kommenderad? Vi har inte gjort det nån gång...  

Läggande under gång, betyg 8
Något sent läggande. Antagligen fortfarande lite konfunderad av tävlingsledaren som stod där och babblade.

Inkallande, betyg 10
Helt OK. Full fart och en snygg ingång.

Ställande under gång, betyg 9.
Tar ett steg. Synd, för jag tror att han till vardags gör det helt perfekt, men igår var det ju inte "till vardags" förstås

Apportering, betyg 7.
Sitter ej still.  Och här ska hans klantiga matte ha en stor smäll för det var helt och hållet mitt fel. Jag höll fram apporten så långt ifrån honom att han var tvungen att resa sig för att nå den.
Nåt så jäkla klantigt.... 

Men när han tagit den så satte han sig ner, och satt sedan och stirrade upp på mig och höll apporten alldeles stilla i munnen. Kanonsnyggt, förutom mattes klanteri.... tur att inte de där 3 poängen var avgörande.

Hopp över hinder, betyg 10.
Snyggt och prydligt, inga problem.

Helhetsintryck, betyg 10.
Trevligt ekipage! Fint samarbete! 
Och den här 10:an är jag ju glad för förstås, alltid roligt om domaren tycker det ser trevligt ut!


Det hela slutade på 182 poäng, ett 1:a pris och som lite extra grädde på moset även klassvinst. 

Jag måste ju erkänna att jag hade förväntat mig att han skulle fixa ett 1:a pris, annars hade jag ju inte anmält mig, men jag är ändå lite överraskad över att det gick så bra. Men det är bara att njuta, nästa gång kanske det går åt skogen, sånt vet man aldrig med en orutinerad hund.

Över huvud taget var alla klass 1-hundarna oväntat duktiga. Inget resultat under 150 p och det tror jag är ovanligt i klass 1, eller också är det så länge sedan jag tävlade så jag glömt hur det brukar vara.

En lång kväll blev det i alla fall... åkte hemifrån strax efter klockan fem och var inte hemma igen förrän klockan var nästan halv elva, men det var det ju värt förstås.  











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar