lördag 27 juni 2015

Dagens resultat = LP1

Ja så är det...  dagens tävling resulterade i ännu ett 1:a pris och därmed även titeln LP1 

Men jag måste ju erkänna att jag inte är så jättenöjd med dagens resultat. OK då... att få ett 1:a pris är helt OK resultat, men det retar mig att jag inte kommer på hur jag ska få Jippie att fokusera bättre på det vi gör.

Idag var han fullkmligt trollbunden av något vid sidan av planen. Vad det var vet jag inte.... det som fanns att välja på var två pinnar för avståndsmarkering, en kon och så tjejen som skrev åt domaren.

Vilket av detta som fick honom att totalt tappa fokus på mig och istället fokusera på det där okända där vid sidan av planen, det vet jag inte... men oerhört frustrerande är det i alla fall.

Fast det är ju en bedrift av honom att trots det ändå prestera så det räcker till ett 1;a pris, men, men....  hur bra skulle det inte kunna bli om jag bara kom på knepet för att få hans hela uppmärksamhet när det är tävling på gång.


Denna gången gjorde i alla fall inte hans matte några såna där jättegrodor ute på planen, och det är ju alltid en tröst. Däremot så klantade hon sig tidigare under veckan när vi tränade, och det fick konsekvenser idag på tävlingen. Men innan jag berättar om det så kommer här betygen med kommentarer....

Platsliggande: 10
Tandvisning: 8  Ändrar position (Han reste sig upp när domaren kom fram.)
Linförighet: 8  Tveksam start (Lätt att missa att matte säger Fot! och går sin väg när man stirrar på något helt annat)
Läggande: 8  Lite sent. (Ja, matte trodde inte att han skulle lägga sig alls, men det gjorde han sent omsider)
Inkallande: 7,5  Dålig avslutning (Skuttade iväg ett par meter bakom matte och väntade på en boll som aldrig kom)
Ställande: 7,5  Dålig start, tog steg innan ställande. (Ja, han varken hörde eller såg att jag sa Fot och började gå, sedan var han inte alls med när kommandot Stanna kom)
Apportering: 10
Hopp över hinder: 10
Helhetsintryck: 8,5

Totalt 172 p  och med tanke på hur fascinerad han var av det där "någonting" vid sidan av planen så är jag förvånad över att det räckte till ett 1:a pris, men det gjorde det, och det var ju kul.


Och om jag ska bekänna mina synder från tidigare i veckan nu då, så var det så att jag använde bollen att belöna med när vi tränade inkallning tidigare i veckan. EN ENDA gång kastade jag den bakom mig när han kom... och det mindes han idag på tävlingen, därav det icke-existerande avslutet på det momentet.

Han förväntade sig en boll idag också....  och nån får vara så snäll och slå mig HÅRT i huvudet om jag använder bollen igen för att belöna när vi är ute på appellplanen. Det går inte att göra det när man har en hund som är så bollfixerad och har så gott minne.


Men nu blir det en paus i lydnadstävlandet. Vi måste få ordning på fjärren inför klass 2Han har ju världens knepigaste sätt att lägga sig ner (slänga sig ner) när jag säger Ligg...  ser roligt ut, men är inte lika roligt när det kommer till ett sånt moment som fjärrdirigering.

Vi har en liten bit kvar på inlärningen av rutan också, men övriga moment sitter nog tror jag. Men, som sagt... det blir en liten paus nu, det är dessutom dåligt med tävlingar här i närheten den närmaste tiden, det hjälper till att ta det lite lugnt med tävlandet.  

Och om 3 veckor har vi ett Doftprov i Nosework att klara av. Kan kanske vara läge att träna lite sånt nu då kanske...  





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar