onsdag 24 juni 2015

Jag har inte så ofta tur....

Vinner till exempel aldrig på lotter, även om jag faktiskt köper såna, hoppet är ju det sista man förlorar.

Men i ett avseende har jag alltid haft tur.... och det är med mina hundar. Jag har alltid haft turen och lyckan att få bra hundar som jag trivts alldeles förträffligt med. 


Fast... vem vet? Jag kanske skulle trivts med vilken hund som helst men det tror jag inte. Jag har ju trots allt en ganska så bestämd uppfattning om hur en hund "ska vara", och det är tyvärr inte alla hundar som uppfyller dom kraven.

Jaja, jag vet....  nu säger ni att som ägare präglar man hunden så att den blir till det den är, men det är inte helt och hållet sant.

Hunden föds med vissa egenskaper och vissa anlag, och dom kan man eventuellt påverka lite hit och dit, men man kan inte ta bort, eller göra om, anlag och egenskaper. De finns där vilket man vill eller ej, på både gott och ont.....

Och det är väl här som det där med att välja rätt valp, och rätt föräldrar till den valp man ska ha, och inte minst... rätt uppfödare... kommer in i bilden.


Jag minns så väl när jag fick ögonen på den kull som Salza kommer ifrån. Det var väldigt slumpartat, jag kikade på planerade springerkullar och såg en planerad kull efter en tik som hade fötts upp av någon som jag kände, och som jag tränat en hel del jakt tillsammans med på den tiden jag hade cockrar.

Eftersom jag visste att den uppfödaren värdesatte hundar med bra jakt- och arbetsegenskaper så blev ju den väntade kullen helt plötsligt mycket intressant, och jag tog kontakt med uppfödaren som ägde den aktuella tiken.


Och resten är historia....  Salza blev min, och en bättre hund än henne får man leta länge efter. Och hennes uppfödare uppfyller alla krav man kan tänkas ha på en bra uppfödare. Dessutom har vi i mångt och mycket samma uppfattning om hundar och allt som hör ihop med det intresset, och det är ju ingen nackdel direkt.


Nu finns ju Jippie i familjen också, och naturligtvis kommer han från samma uppfödare, även om linjerna inte är desamma i hans stamtavla som i Salzas. Det betyder inte på något vis att han är "sämre" än min fantastiska Salza. Han lever väl upp till mina krav (som nog är ganska så höga)  och mina förväntningar, men han är en helt annan typ av hund än vad Salza är, vilket, som sagt, inte behöver vara negativt.


Och vet ni, det är enbart tack vare Salza som han finns här i vårt hus. Jo så är det....  Salzas lydnadschampionat, som hon så enkelt tävlade sig till vid 3½ års ålder, genererade ett antal år senare en bonusvalp till mig. 



Tänk er... vi tävlade enbart för att det var så himla kul, Salza verkade ha lika roligt som jag, och det gick lekande lätt alltihop.... och för det får vi några år senare en liten underbar valp....  en bonusvalp som inte kostade mig någonting.  En liten Jippie, som numera inte är så våldsamt liten, men som även han visar att han lever upp till sin mattes förväntningar och krav. 


Så sensmoralen i detta inlägg är alltså.... välj uppfödare med omsorg, och välj sedan rätt valp med de rätta föräldrarna dessutom.... då kan det inte bli annat än bra.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar