tisdag 25 augusti 2015

Lite att fundera på...

Ja, det kan man väl säga att jag har.... och nu tänker jag på hundträning förstås.

Vi håller ju på med 2:ans moment, Jippie och jag, och det går väl sisådär. Jag måste ju erkänna att vi tränat väldigt sporadiskt, oftast inte alls faktiskt  Det är ju så att man behöver grejor till en ruta, man behöver en apportbock och man behöver ett hopphinder för att träna 2:ans moment, och sånt släpar man ju inte direkt med sig på promenaderna. Och jag måste ta bilen och åka nånstans där det finns ett hinder, och det finns inte så ofta varken tid eller ork till det.

Men nu har vi bara en vecka på oss att få ordning på alltihop innan vi ska tävla, så nu brinner det i knutarna... som vanligt får jag väl erkänna. Jag jobbar ju alltid bäst under press,,

Men efter morgonens hallonplockningspromenad på över en timma var det i alla fall träningsdags. 23 grader sa mobilen att det var, och vad det då var ute i solgasset det kan man ju bara gissa.

Men Jippie han jobbar ändå han, fast mot slutet fick han nog en liten black-out....  men vi tar det från början.


Hopp-sitt började vi med... och det funkar inte alls nåt bra. Att sätta sig på andra sidan hindret verkar vara totalt obegripligt för Jippie. Vaddå????  sitta???? HÄR????

Och när jag till slut får honom att sätta sig så sätter han sig ca 1 m till höger om hindret, och det vet vi ju alla hur enkelt det då är att hoppa tillbaka.... not.  Så vi får träna dels på att han ska sätta sig på andra sidan dels på att han ska kunna hoppa tillbaka trots att han sitter 1 m vid sidan av hindret.

Jaja jag vet!!!!  Lär honom att sätta sig rakt ut från hindret istället... och det ska jag, men vi har lite ont om tid för det just nu.


Vid fjärren har jag lite samma problem..... Sitta????  Du sa Ligg, har du glömt det???  Men idag funkade det faktiskt hyfsat bra, men jag stod bara ca 3 m framför honom.

Apporteringen skippade vi i värmen, den har vi faktiskt inga direkta problem med. Peppar,.. peppar...


Och så rutan då....  vi är på gång där, men det vete sjuttan om vi får till det så som jag vill på den där veckan som återstår.  Vi har inte tränat rutan på jättelänge....

Det här är dagens första försök utan någon som helst påverkan före....  han är jäkligt högervriden min hund, både när det gäller rutan och hopp-sitt 



Han vet på något vis med sig vart han ska vara, men det har inte fastnat tillräckligt för att han ska göra rätt på första försöket.  Och med tanke på hur lättlärd han är så är ju risken att han faktiskt självlärt sig att han först ska ut där på högerkanten och sedan flytta sig in i rutan.... och där kommer berömmet. 

Jaja...  det är inte målet som är det roliga, det är vägen dit som jag tycker är roligast


Vi körde rutan igen och igen och igen och igen.... säkert 25 ggr till (inte i sträck! ) , och man ser på honom hur hans lilla hjärna jobbar. Mot slutet såg man tydligt hur han som vanligt siktade in sig på den där främre högra konen för att sedan räta upp linjen och istället springa in i rutan rakt framifrån. 

Jaja.. trägen vinner sägs det.

Men när vi hade tränat hopp-sitt, fjärren, fritt följ, platsläggande under gång och så rutan då.... då återgick vi till hindret. Och där kom black-outen...

Hoppa! sa matte.... va? vaddå? va sa du? hoppa? vad är det?  sa stackars Jippie och såg helt konfys ut. Så vi gjorde ett enda roligt hopp med hjälp av snörbollen och sedan tog vi ledigt.... 


Och då sprang Jippie och slängde sig ner i skuggan... eller???  Icke....   Då rusade han runt med sin snörboll, och efter några varv runt planen kom han till matte och ville ha dragkamp...  och när han sedan  fått dricka vatten och han insåg att han skulle hoppa in i bilen för hemfärd, då ville han inte alls det. Han stod envist kvar ute på planen och väntade...  men då hade i alla fall hans matte fått nog så då blev det hemfärd i alla fall. 

Men han har en jäkla arbetskapacitet den där Jippie...  visserligen märktes det lite på hans tempo att det var varmt och att han hade en hyfsat lång skogspromenad i benen, men även om tempot inte var lika högt som vanligt så rådde inte värmen på arbetslusten i alla fall. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar