fredag 23 oktober 2015

Allt möjligt och ingenting....

Nu var det ett tag sedan sist igen... men tiden räcker liksom aldrig till. Den räcker inte ens till det som tillhör det där tråkiga "nödvändiga" tycker jag... än mindre till sånt som bara är för nöjes skull.

Men lite har jag hunnit med i alla fall....


Jag har klarat examinationen och blivit SBK - Certifierad Specialsökinstruktör. Och det där med SBK innebär att vi är den allra första gruppen specialsöksinstruktörer som är utbildade inom SBK-organisationen. SBK har fått upp ögonen för det stora intresse för främst Nosework (som är en liten del av specialsöksvärlden) och har i och med vår utbildning tagit steget in i den världen nu då...



Jag har också varit en heldag i Hudiksvall och haft en nosework-introduktion för ett gäng springrar med tillhörande förare, och det var förstås kul. Kul att träffa så många springrar och deras trevliga förare, och kul att se att bara en enda dags träning faktiskt ger resultat.    Fast introduktionen var ju till för att lära förarna hur dom kan träna vidare själva sedan, men det var ju inspirerande att se att hundarna faktiskt lärde sig en hel del på de få övningar de hann göra.


Jag har åkt i skytteltrafik till och från bilverkstan med stackars Fabian. Inga stora fel, men en varningslampa som måste släckas och det har gått lite troll i att få ordning på det där. Men nu till veckan tror jag att det ska vara fixat, men Fabian har gått lika bra som vanligt att köra ändå, så det har inte varit nån större katastrof i sig..... förutom att det kostar pengar då förstås.  Men så snart lampan är släckt ska han besiktigas, och sedan säljas....  snyft


Och på tal om bilar så har Häxan införlivats i flocken.... vår nya bil. Hon heter Häxan för att hennes regnummer har bokstäverna HXF...  Häxfrun blir det ju egentligen och det får väl vara jag det då...  och bilen får heta Häxan.

Jo... bilar måste visst heta något...   om inte annat för att man ska kunna komma ihåg regnumret.



En hel del tid har gått till styrelsearbete i bostadsrättsföreningen där vi bor. Det finns grannar som tycker att vi i styrelsen får lättförtjänta pengar bara genom att sitta i styrelsen, men det tar faktiskt en massa tid och kraft när man ska utföra alla arbetsuppgifter som krävs.  Förutom mitt sekreterarjobb och diverse möten så var jag häromdagen med på den återkommande halvårsbesiktningen av området...  det tog nästan en hel dag då vi traskade runt och antecknade sånt som ska åtgärdas.


Men imorgon är det hunderi igen... då ska jag skriva på en lydnadstävling, och det ska bli kul. Alltid roligt att se de tävlande på nära håll, står man som publik så ser man inte alls saker och ting på samma sätt.


Och sen på eftermiddagen ska jag träffa mitt lilla nosework-gäng, de stackare som varit mitt projekt under min utbildning. Nu ska vi träna enbart inför det doftprov som kommer här i trakten om några veckor....

Det är ju det där med nosework och annat sök. Precis som med lydnadsträning..   jag har svårt att träna enbart specifikt för just precis det vi ska tävla i. På lydnaden vill jag gärna blanda moment från alla klasserna, och i nosework vill jag gärna träna på allt, utom lådor, kan man säga...   Och det är ju lite osmart att tycka att lådsök är tråkigt eftersom man måste göra ett doftprov för att få tävla, och doftprovet består alltid av ett visst antal lådor/kartonger där doftämnet är gömt i en av kartongerna.  Jaja, vi får väl se hur det går med den träningen...  precis som så många andra hundar så tycker mina hundar att kartonger är till för att leka med.


Och sedan på söndag ska vi ut på andra äventyr, men det återkommer jag om. Med lite tur så går det bra, och går det inte bra så har i alla fall Häxan och hundarna fått en premiärtur 


När sedan söndagen är avklarad, då måste vi lägga på ett extra kol med lydnadsträningen. Det är meningen att vi ska tävla lydnad helgen därpå, men lydnad har vi inte tränat på evigheter så det finns en liten chans att vi lämnar återbud där. Men hur vi ligger till där ska jag kolla så snart den här helgen är avklarad....  


Veckan därefter börjar jag en nosework-kurs på klubben och då jobbar vi mest på helgerna, så tillsammans med kursen och lite annat jox som jag också har på helgerna så är kalendern vådligt fullbokad ända in i december.

Och sen kommer vintern på allvar kan jag tänka, då ska vi som vanligt gå i ide  men vi har ju lite att fixa med först så jag hoppas det dröjer ett tag.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar