lördag 9 januari 2016

Dagens misslyckande...

Ja, det är inte så ofta kan jag säga att mina hundar misslyckas med det dom ska prestera, men idag lyckades vi med att misslyckas  

Fast på sätt och vis så är jag nöjd i alla fall, i alla fall lite. För en dryg vecka sedan var Jippie totalt ointresserad av att undersöka kartonger. Han nonchalerade dom och trodde att han skulle söka i omgivningen, precis som vi brukar vid t.ex. rumssök.

Idag jobbade han kanonfint. Han nosade lugnt och sansat på varje kartong. Gick varvet runt utan att markera, så när han sedan på andra varvet gjorde en snygg liggmarkering så gick jag i den fällan och sa "markerat".... vilket var fel.

Och med facit i hand så var det jag som gjorde fel. Han har hela tiden när vi tränat här hemma haft en tendens att felmarkera en gång innan han markerar rätt låda. Kanske i sin iver att vara till lags, inte vet jag...   Men jag skulle ha kommit ihåg det och gått ett varv till, nu tänkte jag som så att vi redan gått ett varv och att jag därför kunde lita på hans markering.

Jag skulle tänkt på att den första markeringen brukar vara en felmarkering och bett honom söka vidare.  Men det är ju som alla vet jäkligt lätt att vara efterklok. 

Fast egentligen bryr jag mig inte så mycket, frånsett att jag slängt en massa pengar i sjön. Jag är inte alls övertygad om att just nosework-tävlingar är vår grej. Alla våra hundar tycker det är skitkul att leta dofter, och dom är duktiga på det (fast inte just idag) och för min del känns det mest som att det är en bra och enkel aktiveringsgrej för hundarna,  inte en tävlingsgrej.

Men det kan ju vara så där "surt, sa räven" också förstås, men jag tror inte det 

Jag hade anmält Salza också, men termometern stod på -23 när det var dags att åka, och det var sagt att hundarna skulle vänta i bilarna och då drog jag tillbaka Salzas anmälan. Hon är gammal och lite stel och har ruskigt lätt för att få urinvägsinfektion så en iskall bil lär inte vara nåt bra alternativ för henne.

Men som sagt.... många pengar slängda i sjön idag...   

Men vi får se... kanske känner jag annorlunda när nästa tillfälle ges, men jag tvivlar på det. Nu vet jag i alla fall att Jippie jobbar på rätt sätt med kartongerna så det bekymret slipper jag i så fall, men som sagt... jag brinner för att man ska aktivera sina hundar, och jag gillar att tävla, men när det gäller tävlandet är och förblir jag lydnadsfrälst.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar