fredag 1 januari 2016

Ett nytt år står för dörren....

Ett nytt år med förhoppningsvis nya roliga erfarenheter och aktiviteter, men med all säkerhet också ett år med nya, mindre roliga överraskningar.  För så är det ju... det händer alltid, varje år, något som kullkastar planer och gör livet lite jobbigare än vad man skulle önska. Men det rår man ju inte över så det är bara att gilla läget, vilket man vill eller ej.

När man kommit så här långt upp i åren så inser man ju dessutom att man inte får så många chanser till...   det jag eventuellt missar nu, det får jag kanske ingen chans att göra om senare. För bara fyra-fem år sedan tänkte jag aldrig så, men nu börjar såna tankar tränga sig på. Fast även här är det ju bara att gilla läget... åldern kan man definitivt inte påverka.

Näe, nog med funderingar över livets krokvägar....  jag övergår till favoritämnet hundar


Igår hamnade vi av en händelse vid Sundsvalls Hundpark. Ett projekt som jag sett lite om på FB men jag har aldrig varit vid deras Hundpark och tittat. Det är ett projekt som en förening drivit och de har efter många påstötningar fått  kommunen av avsätta ett område som är säkert inhägnat och där man kan släppa hundar utan att dom kan springa sin väg.



Tanken är förstås god....  men...

Egentligen är det väl beklagligt att ett sånt ställe ska behövas? Att man ska behöva åka iväg med hunden och släppa in den i ett inhägnat område för att den över huvud taget ska få springa lös en stund....





Mina hundar tyckte inte alls att det var speciellt intressant där inne. De snusade runt lite, hanhundarna pinkade på betongrören som låg där, men sedan gick de allihop till grinden, då ville de ut till intressantare ställen.




Jag har ingen som helst erfarenhet av hundrastställen av den här sorten, men det hindrar ju inte att man kan fundera lite...

Att det är en bra grogrund för diverse smittor, det förstår ju alla. Och kanske var det därför det var så spartanskt där, för att man lätt ska kunna hålla rent och smittfritt. Men en stor helt plan yta täckt med grovt grus, och så två stora betongrör.... och inget mer...  det får allt vara en rejält uttråkad hund som finner nån glädje i det. Man kunde kanske använda fantasin och göra lite mer av det...

Fast kanske tanken är att man ska träffa kompisar där så att hundarna får leka med nån annan hund...  ja inte vet jag...  för vår del är det i alla fall inget vi återvänder till.

Det finns jättefina promenadvägar runt omkring där hundarna istället uppskattade att rusa runt och lukta på diverse spännande saker. Ett jättefint område för både tvåbenta och fyrbenta, som jag aldrig sett på nära håll förut. Nu var det ju vintrigt och kallt, och det hade  knappt ljusnat när vi var där, men på våren och sommaren kan jag tänka mig att det är kanonfint att gå där...




Det är så himla synd att det finns så många hundar som inte kan släppas lösa så att dom kan få lite frihet och undersöka omgivningen i sin egen takt. Det betyder ju inte att dom alltid ska gå lösa, överallt. Men på ställen där dom inte stör någon eller där det inte är nån fara med trafik och sånt, där önskar man ju att alla hundar kunde få lite frihet varje dag. Fast dom måste ju förstås inte följa Ibsens exempel...



Det vore väl en bra nyårsönskning....  lite mer frihet (under ansvar) till alla hundar.  


Hoppas att ni alla får ett riktig bra nytt år, och att alla era förhoppningar infrias!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar