måndag 16 maj 2016

Ingen tid till att blogga... :(

Det är konstigt att tiden aldrig räcker till det man vill göra. Tänker ofta att "det ska jag skriva om i bloggen sedan"... men så blir det inte, varken tiden eller orken räcker till, det är alltid nåt annat som får/kräver förtur.

Men nu ska jag sitta här en stund och skriva i alla fall  

Våren är ju alltid en hektisk tid för oss som har hund, i alla fall om man ska gå kurs eller träna eller tävla. Allting händer liksom samtidigt, och man skulle behöva både mer tid och mer ork för att hinna allt man vill. Och mer pengar förstås... men det är ju svårast att påverka.

Under den gångna helgen hade vi i alla fall rallylydnadstävlingar på klubben, och på fredagen hade vi en heldag med rallylydnadskurs. Det innebar ett heltidsengagemang i tre dagar, och det är jättekul med såna aktiviteter, men det märks också att jag inte längre är 25 år...  eller 35... eller 45... eller 55... eller 65...  orken (och förmågan) sinar snabbt ju äldre man blir... 

Ett bevis på det är väl kanske att jag för första gången i mitt långa tävlingssekreterarliv lämnade ifrån mig två felräknade protokoll igår.

Att man räknar fel är inte så konstigt, det kan vara ganska så rörigt i sekris på tävlingar,  men det brukar man ju upptäcka när man kontrollräknar, för det gör man ju alltid, men igår slank felet igenom. Tur i oturen att det inte förändrade något på prislistan när det var tillrättat.

På lördagen hade vi många fler starter än på söndagen, och då tror jag att jag lyckades göra rätt. Kanske jag slappnade av lite på söndagen då det var så få tävlande... eller också hade hjärnkontoret helt enkelt söndagsstängt. 


Men på söndagen fanns det även andra som också tänkte lite fel. Som den tävlande som i godan ro, och helt medvetet, dök upp en dryg halvtimma efter samlingen och tyckte att det var väl helt OK. Hon hade tittat på deltagarlistan och på eget bevåg gjort den bedömningen att hon inte behövde komma lika tidigt som alla andra.

Och hon var helt oförstående när jag sa att alla måste infinna sig till den tidpunkt då arrangören bestämt att det är samling, De tävlande kan inte själva få bestämma när de tycker att det är lämpligt att infinna sig, men det hade hon ingen förståelse för.....

Jag var inte jätteotrevlig mot henne, men jag var nog ovanligt "rakt på sak" för att vara jag. Eller som en av de närvarande sa lite senare " du var mycket tydlig..."   Men no hard feelings, vi pratades vid lite senare igen och hon insåg nog att hon tänkt lite fel där....

Men det är ju ofta så...  många tävlande har ingen aning om vilken tid arrangören lägger ner på planering och förberedelser innan en tävling.  Just för att dagen ska flyta på så bra som möjligt för alla inblandade. Men som så ofta förr, när vi har just rallytävlingar, så slås jag alltid av det faktum att just inom rallyn verkar många vara väldigt okunniga om väldigt mycket som gäller deras egen gren.

Misstänker att det finns många rallylydnadskurser där man i stort sett inte alls nämner regelboken utan nöjer sig med att tolka de regler som finns beträffande hur momenten ska utföras

För alla hundtävlingar gäller ju att den tävlande är skyldig att vara väl insatt i det som står i regelboken. Men...  för att veta det så måste man ju läsa regelboken....


Nog om det... på fredagen hade vi kurs för 7 ekipage och instruktör var Diana som också skulle döma ett par klasser på lördagens tävling. Jag deltog inte i kursen, jag var på klubben hela dagen och förberedde en massa papper inför tävlingen, och servade lite i köket när det var lunchdags och så, men jag tror att de som deltog var nöjda och fick valuta för sina pengar.

Helgen har som sagt varit hektisk, men kul och intressant. Jag hann ju tyvärr inte se så många ekipage tävla på lördagen eftersom det var många tävlande och jag hade sekris, men jag såg ju istället deras resultat. Och det var intressant....


Alla tre hundarna var med mig hela långa dagarna på klubben. Låg bakom kompostgaller och hade tråkigt, blev rastade lite snabbt och belönades med en längre promenad på morgonen och innan vi åkte hem. Var tysta och snälla... så länge jag inte brydde mig om dom. När dom insåg att jag tänkte ta ut dom så bröt däremot stora vansinnet ut....  
Och när jag skulle bidra med en honnörshund på söndagens tävlingar och bara en av dom fick gå ut.... tja...  stora vansinnet som sagt.




Men nu ska jag sluta babbla om rallyn och övergår till den "vanliga" lydnaden istället, det är ju där jag egentligen har mitt hjärta.

Där är det en regelrevidering på gång, och den väcker många olika känslor på alla håll och kanter

Jag har ju länge stuckit ut hakan och påstått att det skiljer ganska så mycket i bedömningen i t.ex.lydnaden, beroende på vart i landet man befinner sig. Och det vidhåller jag fortfarande...  och när man då också, i samband med den nya regelrevideringen i lydnaden, ser att det finns EN enda referensdomare utsedd som ska täcka hela området norr om Dalälven, då inser man ju också att det är helt totalt oundvikligt att kvalitén på info och utbildning blir sämre än där det finns fler domare som kan utbilda och informera.

Osmart att ha såna synpunkter när man själv ska tävla lydnad kanske, alltid är det nån som tar illa upp...  men det är alldeles knäpptyst angående den där regelrevideringen här uppe.  Ingen tog något initiativ till diskussioner i förra remissrundan, och då var det distriktets ansvar att dra igång sånt. Remissvaren skulle ju också sedan gå vägen via egna klubben vidare till dom och sedan vidare till centrala SBK... noll aktivitet från distriktet. Som jag känner till... måste jag ju säga då... jag vet ju inte vilken info som klubben fått.

Men nu är förslaget ute på remiss igen (just pga av att så många reagerade på svårigheten att få påverka) och det är lika tyst nu också. Fast nu kan enskilda personer skicka in sitt eget lilla remissvar så nu kvittar det ju med distriktet....  men distriktet borde göra det som åligger dem att göra när det är såna stora regelrevideringar på gång som det är nu inom lydnaden.

Jag är ju skolad i SBK:s Västra distrikt som, i alla fall på den tiden, var ett engagerat och kunnigt och respekterat distrikt med många välkända profiler. Hur det är idag vet jag inte... men mer anonymt än vårt distrikt här uppe kan det inte vara.

Näe, strunt samma.... man ska inte bry sig. Det blir minst tjafs och bråk då. Hundfolk är känsliga människor, man behöver inte vara speciellt kritisk för att hamna i onåd, oavsett vad kritiken gäller.

Jippie har i alla fall börjat sluta  slarva med rutan nu. Jag får helt enkelt inte belöna honom när han gör rätt. Han flippar ur då, det räcker med att han får skutta omkring och utföra alla de där konsterna matte gillar, det är belöning nog för honom det. Och sen, när vi är färdiga, då kan stora belöningsyran få bryta ut....








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar