måndag 6 mars 2017

NoseWork-funderingar.... igen ;)

Om nu någon lyckats missa det så hade vi ett NW-evenemang på klubben igår. En träningsdag med en träningstävling och en doftprovsträning och dessutom några utomhussök inklusive ett fordonssök.

Jättekul tyckte vi som arrangerade, och många som deltog sa sig tycka detsamma. De som var mindre nöjda hade vänligheten att inget säga allsfast det menar jag inte riktigt, vi tar gärna emot synpunkter på sånt vi kunde gjort bättre.

Vi vet redan en del saker vi hade kunnat göra bättre, men det var första gången vi gjorde nåt sånt här och man lär av misstagen. Fast på det stora hela gick det himla bra... 

Men personligen har jag gjort några reflektioner som jag kan ta med mig i min egen träning i alla fall. Och tanken var ju att även de som deltog skulle få sig några tankeställare när det gäller träning utifrån det som deras hund presterade.

Mina egna hundar fick ju inte göra så mycket nosarbete just då, men de fick söka en liten stund när alla andra åkt hem och det var ju lärorikt att se hur de hanterade det hela. Och i och med att jag såg resultaten och hörde dagens domare kommentera hur det gått för dem som deltog i "tävlingen" så kan man dra en del slutsatser... tror jag.

Det var väldigt blandade erfarenheter hos dem som deltog... allt ifrån nästintill nybörjare till erfarna tävlingsekipage, och det var intressant att se att resultaten inte alls speglade det.

Nu var ju detta ett väldigt specifikt upplägg, med massor av doftgömmor utpytsade högt och lågt,  och i och på en massa pryttlar, hela rummet doftade säkert väldigt mycket eukalyptus för en hundnos.



Och det är bland annat där man lär sig.... hur hanterar hunden uppgiften när doften inte serveras bland en massa nästintill "sterila" saker?

Naturligt förekommande förledningsdofter finns det ju överallt, men hur klarar hunden av att lokalisera och gå in på den specifika (starkare) doftkällan när den kanske störs av att det doftar lite överallt?

Kan den fokusera på en sak i taget och beta av området bit för bit? Klarar den av att gå in på en specifik doftkälla, trots närliggande doftkällor, och markera så att föraren verkligen ser att "här är det"?

Och kan den strunta i nyfikenheten på alla spännande föremål och utföra uppgiften utan att behöva svassa runt och kika på alla prylar först?

Efter vad jag förstår så var det det största kruxet... hundarna blev lite överväldigade av alla prylar och ville nyfiket kolla runt först.... och sedan var det inte så mycket kvar av tiden när de väl började söka.

Och då kan man ju som förare fråga sig några saker...  hur motiverad att söka är hunden egentligen? kommer nyfikenheten på miljön före viljan att söka doften? eller har man som förare kanske inte ett tillräckligt tydligt kommando för uppgiften?

Hos mig väcker såna här övningar en massa frågeställningar... men jag är ju sån att jag älskar att klura på såna här saker. Det är själva finessen med hundträning tycker jag... att förstå VARFÖR hunden gör si eller så.. och så hitta en lösning. Jättekul att klura på....

Fast jag inser att jag nog tänker mer åt specialsökshållet än åt noseworkhållet när det gäller såna här uppgifter.

Jag ser liksom framför mig den där langarkvarten där man nyss suttit och slappat och rökt narkotika av nån sort. Plötsligt blir det en razzia och polis stormar in med sina narkotikahundar som ska söka efter gömd narkotika... mitt uppe i den där röken som cirkulerar i hela lägenheten.

Inte börjar en sån hund kika runt i lägenheten för att kolla av miljön, den börjar omedelbart utföra sin uppgift utan att bli störd av den förledande doften som svävar över alltihop eller strulet runt omkring..

Fast OK då...en sån hund har en liten annan utbildning än vad våra hundar har, men det hindrar ju inte att man kan ha en liknande målbild.

Utan att på något vis veta vad jag pratar om nu, så misstänker jag ibland att många som tränar nw stannar upp lite i utvecklingen. Eller i alla fall går väldigt försiktigt fram...   att man helt enkelt inte tänker på vilken fantastisk nos hundarna har och därför inte utmanar sin hund i olika situationer.

Salza är ju världens mest nyfikna hund och när hon fick leta lite inne i "prylrummet" så syntes förstås det. Men... hon markerade också dofter på väg till den där grejen hon ville kika på. Inte jättetydligt, men jag såg i alla fall att hon stannade till blixtsnabbt och gjorde reflektionen "oj, här doftar det sånt som man får en godis för" samtidigt som hon kastade en snabb blick på mig. Men vi har ju inte alls jobbat på markeringarna så dom är urdåliga... helt och hållet mitt fel.

Jippie är inte riktigt lika nyfiken som Salza, lite mer lagom, så han jobbade på direkt. Sen hade han lite svårt att exakt lokalisera doften vid några doftgömmor, det tog en stund, men han jobbade på och fann det han skulle till slut. Han var inte nåt störd av miljön eller alla prylar.... inte förrän han kom till bollkastaren med en boll i... då flippade den bolltokiga grabben ur. 

Jaja.... lärorikt tycker jag... och så himla intressant. Hoppas att det var någon mer än jag som fick nån sorts behållning av det hela.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar