söndag 29 oktober 2017

Tänk så lite som behövs....

Jippie lurade mig ju på två eukalyptus-doftprov, markerade fel kartong men gjorde det så övertygande att jag köpte det.... och då blev vi ju förstås inte godkända.

Sedan fick vi ju två goda råd som gjorde underverk....  använd flexikoppel så att du håller rejält avstånd till hunden, och använd bollen som belöning.

Tjohejsan vilken skillnad det gjorde  och när vi sedan tränade för nästa doftprov så tog jag vid ett tillfälle fel och använde lagerbladshydrolat när jag riggade doften. Jag märkte ingen skillnad på Jippies uppträdande och markering, utan det var först när jag plockade undan grejorna som jag såg att fel flaska var använd så för honom var det ingen direkt svårighet.

I går var vi iväg och gjorde doftprov på lagerblad. Eftersom jag tränat några gånger med lagerblad och inte sett nån tvekan hos Jippie så tänkte jag att det var kul att få det avklarat. Det där med prov och tävlingar är ju kul, och eftersom vi för tillfället lagt lydnaden på hyllan så blir det inte så mycket av den varan längre.

Så vi drog iväg till Sollefteå igår....  och Jippie fixade det där lätt som en plätt. Det är så himla roligt att se hur han går igång på alla cylindrar så fort han förstår vad som är på gång... snacka om att vara motiverad till max.  Och den där tio-öringen trillade ner med dunder och brak när jag bytte belöning och gick över till bollen.

Provet var utomhus i vått gräs och det blåste ganska så kraftig motvind och det regnade stundtals.... många klarade inte provet just för att deras hundar var alltför intresserade av marken runt kartongerna, men jag misstänker att inte ens en löptik skulle kunna konkurrera om Jippies intresse när han ser en radda med kartonger framför sig, han är minst sagt supertaggad. 


Och igår blåste vinden rakt mot oss när vi stod vid startlinjen så jag misstänker att han redan där hade doften i nosen... han drog iväg i stort sett raka vägen till den rätta kartongen. När jag sedan ifrågasatte om det verkligen var den rätta? så gjorde han en lov runt kartongen bakom men återgick snabbt till den rätta.


Bilden hittade jag på arrangörens fb-sida....  jag gillar ju inte att man tar foto utan att fråga, och jag gillar definitivt inte att det läggs ut på fb utan att man frågar först.... men skit samma, det är ju inga direkta statshemligheter man avslöjar.  Och eftersom det gick bra, så kan jag väl kanske bjuda på det utan att gnälla alltför mycket

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar